Ett lugnare överliv

Övningen nedan hjälper dig att kontrollera ditt överliv vid hoppning och väggarna hjälper dig att behålla rytmen och voltspåret!

Psst… En bonus med övningen är att du även övar dig på att se nästa hinder.

Bild lånad från Hippson.se 

Bygg så här:
Bygg två hinder med hjälp av fyra sockerbitar. Placera hindren ca 15 meter från kortsidan liksom bilden visar. Lägg bommen på sockerbitens mellersta höjd.

Gör så här:
Be din hästkunniga kompis, förälder eller sambo att följa med och vara medhjälpare. Du ska komma i galopp på en volt över de två hindren, och medhjälparen ska säga till när du är ett galoppsprång från avsprångspunkten. Då ska du förflytta blicken mot nästa hinder på volten. Upprepa övningen till det fungerar bra.

Nästa steg är att medhjälparen säger till när det är två galoppsprång kvar. Då ska du liksom tidigare förflytta blicken till nästa hinder och upprepa övningen till det fungerar bra. Därefter ber du medhjälparen säga till tre språng innan avsprångspunkten, och så vidare. När ena varvet fungerar bra, byter du varv och gör om övningen.
– Till slut ska du nästan kunna vrida huvududet och ”titta baklänges”, konstaterar Haking.

Kom ihåg att inte rida för länge i varje varv, upp till fem minuter/varv är lagom. 

Lycka till!